Viltolyckor i januari 2012
Vinterdagar
Nu har vi haft några riktiga vinterdagar. Temperaturen har legat under −26 grader senaste veckan. Hararna kommer in på gården och hittar mat. Hästarnas bal är välbesökt. Vi fick se en fin älg idag som verkade vara i fin kondition. Vi var till Storsien och tittade till huset. Kylan både syns och känns i luften.

Harspår

Vinterälg

Storsien i februariljus
Vinterkyla
Just nu har vi −34 grader här i Kattilasaari. Nu efter en vecka med kyla börjar man vänta efter mildare väder. Kul att se hur väl Farkas tål kylan. Han kan sitta ute utan att lyfta upp tassarna. Vi har haft hästarna inne under tre dagar. Vi har bara släppt ut dem medan vi fixat till i stallet.
Förra helgen var det två rävar som gick under våran stora vedhög. Erik och Stefan fick rävarna. Det syns en hel del spår efter räv.
Ultraljud
Uppfödaren ringde och berättade att ultraljudet visar att tiken har 7-8 valpar. Allt verkar vara normalt och tiken mår bra. Jag får välja valp som nummer två. Först går parningsvalpen. Om fyra veckor kommer valparna. Efter påsk blir det att åka ner för att hämta valpen.
Fångstmannen
Erik är en av våra mest aktiva jägare. Fångstjakten är hans stora intresse under vinterhalvåret. Idag kom han gående förbi oss med en mård som gått in i hans fälla. Han har fått flera mårdar just på samma ställe. Ett flertal rävar lyckas han fälla varje säsong.

Erik med mården

Mård i fälla