Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

Jakt

Älgjakt dag 2

Tisdag och andra jaktdagen. Vi jagade Akusvaaraområdet och Pörhönharju. Athena fick komma ut idag.Hon fick upp älg vid tre tillfällen men utan framgång att få stopp. Athena som är nio år har lätt för att hitta men trots åldern blir hon allt för ivrig så här vid början av hösten. Athena började halta idag och får nu vila fram till lördagen. Anders C hade åter turen att dra passnummer 23 och kunde skjuta en mindre ko. Karl-Erik G sköt en ungtjur. Kon och tjuren följdes åt. Tidigare under dagen hade Sven och Thilo skjutit var sin kalv. I östra gänget hade en kviga och tjur blivit bytet för dagen. Nu har vi på två dagar fällt 12 djur.

Älgjakt dag 1

Då har vi inlett årets älgjakt. I laget har 47 jägare samlats.I västra är vi 24 som startade upp jakten. Jaktpremiären blev mycket lyckosam. Anders C inledde med att skjuta en ungtjur från pass 6. Vid 7-tiden fick Farkas upp älg, det blev fast stånd direkt. Jag pejlade in Farkas och kunde se att jag hade drygt 1 km fågelvägen. Nu gällde det att runda och komma rätt i vind. Jag lyckades bra och kunde fälla en kviga på ståndet uppe på Koijumaa. Jag släppte Farkas på nytt vid Sulkavaara. Nytt upptag och fast stånd nästan direkt. På nytt fick jag smyga på stånd och kunde skjuta en kalv. Mycket kul att Farkas fungerade så bra idag. Rolf T sköt under eftermiddagsdrevet en tjur, troligen i tvåårs åldern. Östra laget fick två fjolingar.

 

Planera älgjakten

Fredag kväll och jag har påbörjat planeringen av årets älgjakt. Kartorna är utskrivna och laminerade. Nu gäller det att fundera ut vilket område vi ska ta. Allt tyder på att vi börjar i Aavajärvi. Varmt väder är på gång och det kommer att vålla en hel del besvär för hundarna. Som vanligt kommer jag att lotta ut pass och hundförarområden. Jag har pratat med en del jägare från andra lag och alla påstår att det är mindre älg. Nästa vecka vet vi läget när vi följt upp älgobsen för 5 dagar. Följ med avskjutningen i menyn Avskjutning 2011. Jag kommer att lägga ut bilder från årets jakt. På söndag har vi arbetsdag innan älgmötet. Jag kör ett kortare möte med västra laget efter ordinarie älgmöte.

En vecka kvar

Om en vecka är vi återigen i älgskogen. Jag hoppas att vi i laget får många trevliga jaktstunder under hösten. Nästan 30 jaktdagar kommer vi att förfoga över så det kommer att ges många tillfällen till möten med älg. Vi har höjt avskjutningsplanen i ÄSO till 60 vuxna djur. Vi måste först och främst rikta avskjutningen på unga djur så att vi inte raserar vår stam. Under många år har vi lyckats att hålla en stabil älgstam. Nu är det något högre tryck från markägarhåll att stammen måste minska.

Viktigt är att vi jägare värnar om vår älgstam så att vi även i framtiden kan uppleva jaktens glädjestunder.

 

Athena 22 augusti

Vi var och fixa till Margiths passlinje. Athena fick följa med. Det blev ståndskall på tjur och ko. Mycket fint arbete av Athena. Åtta meter från Margith fick tjuren syn på henne och då bar det iväg. Bra start med båda hundarna.