Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

Jakt

Helgjakterna tar vid

Nu är det jakt under helger som gäller för oss. Vi har även sex onsdagar att jaga. Avsikten med jakt under onsdagar är att få upp kalvavskjutningen. Vi ligger efter med kalv. Vi en titt på älgobsen ser jag att vi har sett få kor med två kalvar. Jag hoppas att jag kan komma loss från jobbet under ett par onsdagar och jaga kalv..

Jaktdag = slaktdag

Idag har vi styckat 17 älgar. Med engagerade och vana jägare går det snabbt att genomföra en så stor slakt. Ett stort arbete är att putsa allt kött som ska malas till färs. Totalt maldes 550 kilo för att fördelas på 48 jägare. Det blev ca 1000 kg stekar och övrigt kött.  Östra laget jagade och fick en kalv. Nu väntar en arbetsvecka för många av oss i laget. Några av jägarna jagar bara första veckan. Jag vill tacka våra långväga jägare för denna vecka och hälsar dem välkomna åter till nästa års jakt.

Älgjakt dag 5

I markerna mellan Hallavaara och Långträsk avslutade vi första älgjaktsveckan. Passen placerade jag efter Långträskvägen och utmed Hallajänkkä. Fyra hundar skulle ut idag. Margith och jag hade Farkas med oss. Vi startade vid södra rået söder om Långträsksjön. Hundratals renar gav oss en viss oro. Målet för oss vara att via Naartijärvihällorna komma till Långträskvägen. Endast några korta svängar efter renar gjorde Farkas trots att det fanns renar överallt. Hällorna var tomma på älg. Omkring 800 meter kvar till vägen kom upptaget. Kon passerade oss på 30 meter. Vi såga att det var en stor ko. Innan Långträskvägen fick han stopp på kon. Ståndet gick sakta mot vägen. Vi hörde tre skott från vägen och väntade att hunden skulle sluta skälla men inte. Då förstod jag att älgen inte gått omkull. Vi följde över vägen och efter 100 meter stannade vi för att inte pressa på. Pejlen visade att hunden hade fast stånd. Vi smög mot platsen.  Margith fick syn på kon, Farkas skällde för fullt. Plötsligt rusade kon iväg. Jag sköt och återigen kände vi lycka av ett bra arbete när hon slog runt i skottet. Farkas visade åter sin förmåga att hitta och ställa älg.

Älgjakt dag 4

Som vanligt startade vi med morgonmöte i kojan. Lottning av pass och hundområden. Dagen blev riktigt händelserik för många av oss i laget. Jag och Margith gick på Hirvivaara. Vi fick se en fin tjur komma in i vårt område. Tjuren närmade sig oss på en myr med småtallar. På 100 meters avstånd försvann den in i skogen. Tyvärr var det för mycket småtallar för att få in ett säkert skott så älgen fick gå. Farkas kom till platsen men kunde inte få stopp på den skenande tjuren.

Jag fick organisera ett eftersök på en skadeskjuten tjur. Jag placerade om passkyttarna och därefter fick hundföraren order om att påbörja spårning. Jag hade tillsammans med Margith tagit pass efter brutna vägen. Jag hörde eftersökspatrullen komma och kort därefter fick jag syn på tjuren som kom rakt emot mig. På knappt 10 meter sköt jag och därmed hade vi lyckas med eftersöket. Klockrent arbete av Tjorven och hundföraren Karl-Erik G samt hjälspåraren Anders E. Tack till alla i laget som så fint ställde upp i eftersöksarbetet. Görg M fick en tjur, Erik H och Mikael L var sin kalv.

Älgjakt dag 3

Tredje jaktdagen och värmen håller i sig och likaså sydliga vindar. Trots varma dagar har det varit lätt att gå och hundarna har inte blivit märkbart berörda. Idag gick Margith med mig. Farkas var i tur att pröva lycka i älgskogen. Knappt 30 minuter efter att vi släppt honom tog ha upp ko. Vi hörde att det inte blev stopp direkt. Efter några minuter kommer en ko rakt mot oss. På 6 meter från Margith ser kon oss och vänder 90 grader. Farkas följer tyst efter norrut. När jag pejlar in honom visar det att han står helt stilla. Ny pejling efter ett tag och han är kvar på exakt samma plats. Oron dyker upp.Vad har hänt? Vi går mot platsen och hittar honom fast i en torrbjörk som gått in under halsbandet. Trackers hundpejl visade exakt hundens position.

Tyvärr hittade vi inga fler älgar på Naatsölkä. Även dagen jakt blev mycket bra. Sven F och Anders E fick en kviga och en ko. Sven satt på pass 39 och Anders på pass 40 efter kraftledningen mot Naartijärvi. Stig T lyckade fälla en tjur som kom från Hallavaara. Stig satt på pass 8 utmed Hallajänkä. Hundföraren Mikael L sköt en kalv på Lapinvaara.

Som jaktledare känns det bra att tre dagars planering varit lyckad. På torsdag har vi jaktuppehåll och vi får sovmorgon. Flera går säkert ut på småviltsjakt. Som hundförare är det nödvändigt med en dag vila för att ladda batterierna.