Odlingsälgar och spovungar
Två älgar var och besökte odlingarna mitt på dagen när jag höll på med att slå. Hade även två spovungar som jag fick rädda från att hamna under slåttermaskinen.

Odlingsälgar

Spovunge
Viltåkern är sådd
I kväll var jag och ringvälta viltåkern. Allt regnande har gjort att det var ganska blött vid ena kortsidan. Vi får hoppas på värme framöver så att viltgrödan kommer upp snabbt. Jag såg en älg intill åkern. Markerna runt från vägen ända fram till viltåkern är mycket bra viltbeten. Årets regnande har gjort att det är mycket bra beten på nedlagda åkermarker.

Viltåkern 2011 i Kattilasaari
Älgkalvar
I kväll var jag och kollade knipholkarna och fick då se ko med två kalvar. Alltid lika roligt att så här års få se dessa små röda kalvar. Trots att kalvarna är små så här års rörde sig mycket lätt även i besvärlig terräng.

Älgkalvar

Kväll vid Hirvioja
Viltåker
Viltåkern är plöjd och nu gäller det att snabbt harva och så viltfoder. Förra året var mycket lyckosam för viltåkern här i Kattilasaari. Nästa allt betades ner av viltet. Spår efter älg visar att intresset för åker kvarstår. Röjning av gammal sälg i anslutning till åkern måste göras så att frodig årskott växer fram och ger bra foder i väntan på att viltfodret växer upp.
Prov i björneftersök
Idag har jag gjort teori- och skjutprovet i kursen eftersök på björn. Mycket lärorika prov. Skjutprovet var roligt och det känns bra att man redan nu kommit igång med övningsskyttet. Många intressanta samtal har vi haft om både björn och allt annat som rör olika jaktformer.

Björngänget