Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

Jakt

Älgar i byn

Vi var ute med hundarna igår och lyckades se fem älgar i byn. Två ensamma fjolåringar och ko med två fjolingar. Risken är nu stor att förra årets kalvar rusar omkring och ut på vägarna när korna stöter bort fjolingarna. Idag när vi åkte hem så var  det eftersök på  gång nära Salmis.  Men jag vet inte vad det var för vilt som blivit påkörd. Göken hördes idag för första gången.

Småvilt

Vi ser dagligen mängder av harar när vi åker till och från jobbet. Detsamma gäller skogshöns, grusplockande tjäder- och orrhönor som vistas utmed vägarna. Tyvärr såg vi en orrhöna som blivit överkörd. Det verkar som om en del bilförare inte vet att det går att sänka hastigheten när skogshöns vistas vid vägkanten. Nu får vi ha en förhoppning att vädret är gynnsamt för lyckad föryngring. Det kan bli ett bra år för småviltsjakt. Nu är det flera år sedan jag jagat småvilt . Det skulle verkligen vara kul att under kommande höst hinna vara och pröva lyckan med hagelbössan.

Vargen sköts

Naturvårdsverket beslöt idag att vargen skulle skjutas. Kort efter beslutet var Dokkasbergsvargen skjuten. Vargen var på väg till renarnas kalvningsland och samebyn hade tidigare krävt skyddsjakt. Många kommer att tycka att det var fel att skjuta vargen, men det är lätt att tycka så när man inte drabbas av vargens framfart. Jag själv tycker liksom många andra med mig att vargen är ett fantastiskt djur men förstår beslutet som togs idag.

Vargar och duvor

Vargar gör inte som vi människor vill. På kort tid har den varg som flyttades från Norrbotten till Dalarna återvänt tillbaka hit upp. Vargen har vandrat förbi områden med gott om vilt. Med stark beslutsamhet har vargen haft ett mål, tillbaka. Jag hoppas verkligen att vargen inte får uppleva samma resa på nytt. Jag hörde något om att skrämma iväg vargen från området. Vem ska göra det? Tänk vilka heltokiga idéer det finns. Jag försökte för drygt tio år sedan flytta en duva utan att lyckas. En duva började vistas på vår altan och blev riktigt hemtam. Tyvärr blev  det vitt överallt, av skit. Då beslöt jag mig för att ta duvan och med bil flytta duvan. Först körde jag till Nikkala, jag tänkte att där finns säkert många fina stugor med altan. Jag hann bara släppa ut duvan från säcken så var den redan på väg tillbaka. Visst var duvan tillbaka några minuter efter att jag kommit hem. Envis som man är tog jag duvan och körde till Kalix,  i tron om lämpliga duvaltan. Jag åkte hem och spana efter duvan. Ingen duva den dagen. Nästa dag var duvan tillbaka. Efter några dagar flög den iväg och har inte återvänt.

Åldersbestämning?

Wilma

Wilmas bästa fynd