Athenas dag
Söndag och 3 grader kallt. Athena var i tur att testa lyckan i älgskogen. Snabbt iväg när jag släppte henne vid kraftledningen i Haapassari. Jag visste att det fanns älgar väster om vägen men ville inte släppa där älgarna gått över vägen. Men det tog inte lång stund innan Athena fick kontakt med älgarna. Tyvärr var hon för ivrig och älgarna skenade över vid Lipakoski. Hon vände tillbaka och tog upp älg som hon fick stopp på. Jag hade ca 1,5 km till ståndet. Jag kom på ca 30 m när älgen rusade iväg. Efter 300 m var det åter fast ståndskall. Mycket kul att börja smyga på nytt mot ståndet. Återigen skenade älgen när jag var nära, jag kunde inte se vad det var för djur. Älgen for över vägen vid Götes pass, en lite tjur. Athena fick återigen stopp men nu på grannmarkerna. Det blev ingen älg idag men det blev en bra jaktdag. Athena var duktig idag.
Lördag och älgjakt
Helg och höst betyder älgjakt. Idag jagade vi mellan Hirvijärvi och Aavajärvi. Erik sköt en ko vid pass 7. Farkas kom igång lite sent men fick upp ko med kalv efter att han kommit tillbaka till markerna som vi hade att dreva. Tyvärr som många gånger tidigare kom en annan hund på ståndet. Älgarna skenade förbi Johans pass vid kraftledningen. Nu på kvällen är det minusgrader så det kan bli lite skarpare före på söndag morgon.
Älgjakt och valdag
Idag var det området Haapasaari-Kattilasaari som skulle jagas. Kraftig regn på morgonen gav nog många en fundering om det skulle vara bäst att stanna hemma och invänta när vallokalerna öppnas. Jag hade Athena idag som snabbt fick känning av älg. Hon var för ivrig vid upptaget så älgen skenade iväg 3 km. Det var ett ensamt djur men jag kunde inte avgöra kön. På tillbakavägen tog upp ko med kalv väster om Ruutilammi. Mats Å såg kon och kalven. Tyvärr skenade älgarna hela tiden. Jag och Margith fick hämta Athena väster om Saarijärvi, drygt 5 km från upptaget. Vi i västra fick inte någon älg idag. Senast jag hörde från östra hade en kalv blivit skjuten.

Älgko
Vilken jaktdag
Återigen gjorde Farkas ett mycket bra arbete. Håkan fällde en ko just efter att kon gått loss. Dagen började med att jag släppte Farkas vid halv sjutiden. Fem minuter senare var han igång med kon. Första försöket att gå på ståndet misslyckades. Ståndet rörde sig sakta runt mig vilket gjorde att kon fick vind av mig. Sken långt in på Mattilas marker. Men som tur var vände kon tillbaka. Strax efter hörde jag att det tillkommit en hund. Jag såg kon passera Mattilarået och komma tillbaka in på våra marker. När jag hörde att det var fast stånd började jag röra mig sakta mot ståndet. Jag började ana att ytterligare en hund kommit på ståndet. Jag kom nära ståndet, men en kort rusning gjorde att jag återigen fick börja smyga. Ny fanns fyra hundar runt kon vilket skulle försvåra för mig att skjuta. Jag kom nära ståndet och vid femte försöket var jag beredd att skjuta. Kon gick ner i ett dike och jag kunde inte skjuta. Plötsligt skenade hon iväg och rakt mot pass 39 där Håkan satt. Micke sköt tidigare en kalv nära Hallaoja. Totalt fick vi idag 3 kalvar 1 ko.
Måndag och arbetsdag.
Jag har haft en bra arbetsdag på jobbet. Många frågor hur jakten har gått. Det verkar som om jakten även intresserar icke jägare. Redan nu börjar man se framåt till söndagen när vi åter är i älgskogen. Vi blir sex färre jägare till nästa helg vilket skapar andra förutsättningar i planering av jakten.

Höstmorgon