Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

Jakt

Söndag – två kalvar

Direkta upptag idag. Både Mickes och Karl-Eriks hundar tog upp diekt efter släpp. Hundarna skötte sig bra. Micke kunde tillslut skjuta en kalv. Karl-Eriks unghund Ronja skötte sig fint och hade länge fast stånd på ett vuxet djur. Senare visade det sig vara en ko och vi har avslutat jakten på kor. Flera passkyttar fick se älgar idag. Sven fick skjuta en kalv från pass 27. Kalvjakten har gått över förväntan. Vi har nu skjutit 20 kalvar. Mitt gäng har skjutit 14 av dessa. Det ser ut att vi för tilfället har gott om älg i markerna.

Två kalvar på Kalavaara

I dag satt jag på pass vilket inte hör till det vanliga. Det känns inte bra att lämna hundarna hemma, men är inte husse i bästa form måste hundarna acceptera detta. Sedvanlig genomgång med lottdragning inledde vi i kojan. Vi hälsade även Ulf Lindroth välkommen att följa med oss idag. Ulf är frilansjournalist och anses som Sveriges främsta på rävlock. Ulf har ett stort intresse  när det gäller lockjakt.  Se filmsekvensen där Ulf lockar räv. Lockjakt på räv

En mycket fin jaktdag med några få minusgrader. En tyst inledning övergick till flera ståndskall. Tjorven tog upp ko med kalv. Tyvärr drog djuren iväg långt. Tjorven tog på nytt upp ko med två kalvar. Micke kunde skjuta kalvarna i Kalavaara. Ulf gick med Tjorvens husse Karl-Erik G och fick bra med material till ett reportage.

Malins hund Ares hade fint fast stånd på ko med kalv. Malin kom på 60 meter men tyvärr var älgarna för nära byn Aavajärvi så Malin höll inne skottet. Sven och Tomas hade ko med två kalvar nära passet. Skottfältet var inte rent så det gavs inget tillfälle till skott.

Tack Ulf för besöket och ha en bra jaktresa i USA.

Margith på pass

Stora renhjordar

Fredag och planering inför morgonens älgjakt. Vi var och spanade i markerna. Det finns gott om renar från Aavajärvi till Naartijärvi. Älgarna har inte rört sig och det gäller att hitta rätta marker. I morgon kommer Ulf L och gör ett reportage om jakt. Tyvärr kan inte jag gå med Farkas eftersom jag är lite justerade, fick några riktiga smällar i ladugården.

1900

På lördag är det jakt

På lördag drar vi igång andra delen av höstens jakt. Vi har tre vuxna kvar och ett stort antal kalvar att skjuta. Stora renhjordar har börjat röra sig i markerna. En utmaning för våra hundar. En förhoppning är att vi får bra väder med plusgrader. Vi samlas kl 07.00 och då blir det sedvanlig lottning av pass och drevområde.

Vy från pass 7

Älghelg 2-3 oktober

Vi fick en fantastisk avslutning av den första delen på årets älgjakt. Att jag fick skjuta två kalvar för Farkas känns mycket bra. Hans skällde fast vi tre tillfällen och jag hade lyckan att komma till skott. Vi fick i västra laget tre kalvar och en tjur. Östra laget fick två tjurar, en ko och en kalv. Ronny får gratulationer för att han fick en mycket fin tjur för hunden. Ett stort grattis till Erik som fick en 21-taggare vid pass 29. Erik ville på pass 30 men jag sa att han inte fick ta pass 30 utan 29:an vid Piku Hrivijärvi. Jaktledarens styrning lyckas ibland.

Kalv nr 1

Kalv nr 1

Kalv nr 2 och Tjorven

Kalv nr 2 och Tjorven

Erik rider 21-taggaren

Erik rider 21-taggaren

Ronny med tjuren

Ronny med tjuren