Ny älgskötselplan
I kväll hade vi möte med älgskötselområdet, Haparanda södra ÄSO. Vi beslutade om plan för tre år framåt. Planen ska in till Länsstyrelsen. Vårt mål är att vi kan behålla nuvarande stamstorlek i antal samt att öka medelåldern. Med högre medelålder kommer reproduktionen att öka på lång sikt. Det är av stor betydelse att vi får högre andelen kapitaldjur. Avskjutningen måste hela tiden balanseras utifrån hur det ser ut i markerna under hösten. Inga mål är tvingande utan riktvärden på lång sikt.
Hästar och Jämtarna
I går flyttade Zhai från Kattilasaari till Bensbyn och Kajsa åkte vidare till Altersbruk. Nu är vi utan hästar. Catrin har nu bra 7 km till Zhai. Det blir bättre möjligheter för ridning. I dag var det promenad med våra tre fina jämtar i den fina januaridagen.
Fint väder för promenader. Idag blev det tre turer. Jag var ute med en hund åt gången. Varje promenad med Bessy blir träningstillfällen. Hon börjar bli allt bättre på att gå i koppel. Athena haltar periodvis under promenader. Men för övrigt är hon mycket pigg. Under natten har räv eller rävar traskat mitt i byn och retat hundarna. Det är rävspår överallt. Tre rådjur hade gått mot Niskanvaara.
Sista provresultatet
Idag kom provresultatet från sista jaktprovet den 29 november där Farkas tog tredje 1:an.
Domare var Erik Andersson. Här följer provresultatet:
Släpp 0745 Älgarb. 300 Gångst. 15 F.st. 236
söker 5-15 min i utmärkt tempo. Ut 08 35 Upptag 08 50. Fast stånd 800 m Skallar 80 skall/min med mycket bra
hörbarhet. Skottillfälle 10 55 Stöt 11 03. Fast 11 07. 700 m Nytt skottillfälle 11.44 Stöt 1150. Kort fast stånd 11 55 gångstånd ur hörhåll 12 10.
Hör hunden i fast stånd 1250 flykt ca 4 km. Fast stånd vid provslut. Provet avsl. 1350
Poäng 9,8,9,9 10,10,10,9 10,8,8 5,3 => 84
Nu skickar jag in uppgifterna till SKK och SÄK för diplom och inregistrering av titel SEJ(LÖ)CH.
Gott Nytt År!
Tillsammans med jämthundarna Athena, Älgens Farkas och Sörbyåsens Bessy önskar vi alla Segerlund.net läsare Gott Nytt År!
Margith och Bertil




