Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

GOD JUL

Jag och Margith önskar alla en God Jul. Vi hoppas att ni får en trivsam jul. Vi kan se tillbaka på en fin jakthöst. Jag och Margith fick många fina jaktdagar tillsammans med Farkas. Tyvärr gjorde Athenas hälta det svårt för henne att fungera och orka med tuffa jaktdagar. Vi hoppas att hon kan vara med nästa höst trots att hon blir 10 år.

Älgens Farkas

App Viltolyckor

Instruktioner vid kollision med vilt – i vår nya iPhone App

Viltolyckor på väg – Ny applikation i mobiltelefon


Viltolycksrådet har skapat en applikation (app) för mobiltelefoner där du får fram positioner på karta där tidigare viltolyckor har inträffat. Du kan också anmäla en viltolycka direkt från appen där din positionsangivelse visas.

När man laddat ned appen till sin mobil kontrolleras positionen via GPS och den frågar sedan Viltolycksrådets databas efter olyckor som skett nära mobiltelefonens position. Appen presenterar olyckorna på en karta. Har tre eller fler olyckor påträffats i mobiltelefonens närhet så ljuder ett alarm i telefonen.  Efter hela din färdväg kan bilföraren få en varning om tidigare viltolyckor och kan då bli uppmärksammad på vägens farlighet.

Förnyar Segerlund.net

Inom kort kommer jag att byta sidans tema. Du kommer att känna igen sidans upplägg och innehåll. Under tiden fram till nästa älgjakt kommer jag att lägga in aktuella jaktnyheter. En vecka kvar till jul och höstens regnande fortsätter. Vattendragen är fyllda och det ligger pölar överallt. Vi har sett en del älgspår som korsar vägarna i våra trakter. En hel del korpar och kråkor  vistas i Kattilasaari. Kan vara dags att påbörja planering av fångst och jakt efter kråkor. Min förhoppning är att  bygga minst en kråkfälla innan våren kommer. Fortsätt att besöka sidan. Segerlund.net har ca 35-40 besökare varje dag under jakten. Senaste månaden har sidan haft 774 besök.

 

 

Älgko med kalvar

Fredagkväll och vi behöver inte förbereda oss för älgjakt. En lång älgjaktshöst är över och det känns bra att få vila ut i morgon.  Jag har varit och jagat i 27 dagar. Margith har varit med i 26 dagar. Det är inte många jägare som orkar jaga så många dagar. Det var sista styckningen och det blev en hel del kött och färs. Jag var och hämtade köttet i slakthuset. Märklig känsla att i december köra en lerig Kuurnamaaväg. Funderade att det var länge sen man jagade på östra gängets marker. Tydligen har vi inte skjutit alla älgar. När jag gjorde en sväng till Torneå på kvällen såg jag en ensam älg och ko med två kalvar vid vägen. Efter att vi gjort en sammanställning av älgskötselområdets avskjutning skriver jag en summering på sidan. Vi Nedre Vojakkala VVO lyckade över förväntan. Vi har skjutit 27 kalvar och 24 vuxna den här hösten. Något som vi inte vågade räknade med efter att vi sammanställt älgobsen efter de första sju jaktdagarna.

 

Jaktledarens tack.

Det blev många jaktdagar som vi genomförde tillsammans vid årets älgjakt. Vi har haft många fin jaktupplevelser. Trevliga stunder i kojan och vid brasan är det lilla extra som förgyller jakten. Jag tackar hela jaktlaget, östra och västra. Det är alltid trevligt att komma till slakthuset och träffa jägarna i det östra gänget. Fredagsslaktarna får ett stort tack som på ett fint sätt har tagit hand om styckning av ett stort antal älgar. Tack alla som ställt upp och jobbat så aktivt vid hemtransport av älgarna från skogen.

Fortsätt att besöka Segerlund.net.

Hälsningar Bertil