Älgjakt dag 8
Åttonde jaktdagen för oss den här hösten blev lika intressant som tidigare jaktdagar. Margith och jag gick på Pörhönharju. Vi släppte Farkas vid södra rået. Tidigt såg vi att det fanns älg i området. När vi kom till kraftledningen fick vi se en mård komma mot oss. På några meters avstånd fick den syn på oss. Kort därefter fick Farkas upp älg. Vi väntade ett tag innan Margith började försöka komma till skott. Vid stötte kon med kalv tre gånger. När djuren rundade Ruutilammenjänkkäs norra spets var vi rejält trötta. Nu lät vi Farkas sköta arbete och få fast djuren. Vi var på fel vind och fick göra en stor omväg för att komma i rätt vind. Återigen började Margith och jag närma oss ståndet. Älgarna stod i en mycket tät skogsdunge. Ståndet rörde sig mot en öppning och jag kunde skjuta kalven. Återigen visade Farkas sin förmåga att ställa älg.
Älgobs 2011
Tyvärr ser det inte så bra ut när vi ser på älgobsen 2011 i ÄSO. Kalvar per hundra kor ligger på 46 st vilket kan jämföras mot förra årets 64 kalvar. Bara 10 kor med två kalvar har observerats. Även kor med en kalv har det vart färre observationer av. Medan vi observerat fler ensamma kor. Vad kan vi utläsa av detta? För mig visar älgobsen en tydlig bild av vår stam. Vi har en ung kostam. Observerade tjurar var 56 st mot förra årets 63, en liten minskning.
Det ser inte så bra ut för framtiden när vi samtidigt planerat att skjuta fler vuxna inom ÄSO. Förhoppningsvis är det unga djur som skjuts under resten av älgjakten. Varje jägare har ett stort ansvar och inte skjuta produktiva kor. Kan man inte se skillnaden mellan en kviga och en ko då avstår en ansvarsfull jägare från att skjuta. Lyckas vi inte höja åldern på vår stam är faran stor att vi inom några år har förlorat vår stabila älgstam. Gå in på Jakt-jaktinformation i menyraden och se årets älgobs.
Vi har 10 vuxna kvar att skjuta. Vi jaktledare har fördelat 4 till vardera lagen med 2 djur i reserv. Vi har skjutit 13 kalvar i och med dagens kalv. Målet är att skjuta minst 15 kalvar till.
Älgjakt dag 7
Vi fick en mycket fin jaktdag idag. Fint väder och bra hundarbeten samt att Anders S fick skjuta en fin 13-taggare gjorde sitt för en lyckad jaktdag. Farkas tog tidigt upp älg och fick fast stånd på Lappinvaara. Jag och Margith hade 1,5 km till platsen där Farkas skällde för fullt. Margith smög sig fram 25 meter från ståndet. Mycket tät snårskog gjorde det omöjligt att komma till skott. Älgen skenade drygt 500 m och det blev åter stopp. Farkas skällde i 6,5 timmar innan vi stötte djuret och fick fast hunden i Aavajärvi.
Ronja skällde i drygt en timme utmed Naartijärvivägen. Tjuren gick över vägen mellan passen 37 och 38. Anders satt på pass 38 och kunde skjuta tjuren när den gick ut på kraftledningen.
Älgjakt dag 6
Lördag och ny jaktdag med vackert väder. Frost på bilrutan för första gången den här hösten. Jag hade planerat jakt mellan Hirvijärvi och Naatselkä. Fyra hundlag skulle ut och nio passkyttar. Jag och Margith gick Ahvenlammenmaa. Håkan F sköt på en ko vid pass 25. Kon gick undan och över Aavajoki. Sven sköt en kalv från pass 24. När jag och Margith tog fikapaus vid gamla nian meddelade Mats Å att han skjutit en kalv. När vi började röra på oss tog Farkas upp älg. På en gång blev det fast ståndskall. Sakta rörde sig ståndet mot Marjakangas. Vid Götes stuga blev det helt fast stånd. Margith kom på 60 meter men kom inte åt. Farkas fortsatte ytterligare i ca två timmar innan vi stötte kon.
Björnjakten
Till idag är 32 björnar skjutna i länet. Fyra av dessa är påskjutna utan att djuren hittats. Troligen är det nervositeten som drabbat skyttarna när man fått björnkontakt. Bättre att låta djuren gå än att skjuta dåliga skott. Jägare viktigaste egenskap är att lära känna den egna förmågan vid skottillfället. Det gäller under alla former av jakt men framförallt vid mötet med vårt största rovdjur. I alla kommuner utom Haparanda har en eller flera björnar skjutits. Vad beror det på? Ja, inget annat än att det finns få björnar i vår kommun. Varje år väntar vi på tillfället då någon av oss får möta en björn i älgskogen och komma till skott. I morgon jagar vi älg och troligen är det inga björnar som korsar våra jaktstigar.


