Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

Jakt

God Jul

Önskar Margith och Bertil.

Idag den 22 december har vi -26 grader. Snödjupet är mellan 30 – 40 cm här i Kattilasaari. Idag såg vi två älgar i byn och flertalet övergångar mellan Kattilasaari och Långträsk.

Älgjakten 2010

Höstens älgjakt är över. Det har varit många roliga tillfällen och fina jaktupplevelser. Hundarna har skött sig mycket bra. Jag är supernöjd med Farkas. Han hittar älg och hans lugna sätt göra att han får älgarna att stå. Athena har varit mycket duktig och inte varit lika ivrig vid upptag som tidigare. När Margith sköt kalven var en riktig höjdare. Farkas skällde bra och Margith lyckades smyga sig fram och efter lång väntan kunde hon skjuta kalven. Ett fint minne från hösten är när Eriks sköt 21-taggaren.

Vi har skjutit 24 vuxna (8 kor och 16 tjurar) och 23 kalvar.  Under septemberjakten sköt vi 18 vuxna och 11 kalvar, i oktober sköt vi 5 vuxna och 11 kalvar, i november blev det en 1 vuxen och 1 kalv. I mitt gäng sköt vi 8 tjurar, 4 kor och 15 kalvar. Totalt 19 djur sköts inom området Hirvijärvi till Hallavaara.

Älgjakten är slut och på måndag summerar vi jakten inom ÄSO. Jag skickar en hälsning till alla jägare och hoppas att ni är aktiva under året i vårt viltvårdsprojekt. Det kommer säker att bli många föreläsningar och utbildningar fram till nästa höst.

En av höstens höjdpunkter

Viltolycka

I natt var jag och Margith ute på spaning. Sven S ringde vid 23-tiden och sa att en älg blivit påkörd nära Leipijärvi. Vi fick köra och gå länge efter vägen innan vi hittade platsen för olyckan. Det var en timmerbil som kört på älgen som kastats efter dikesrenen. Tänk att man inte markerar platsen när man kör på vilt. Polisen måste verkligen skärpa sig och säga när anmälan kommer in att märka kollisionsplatsen. Det råder ju märkningsskyldighet sedan 1 september 1998. Märkt plats underlättar för eftersökspatrullen som ska ut och söka efter skadat vilt.

Jag såg att älgen gått vidare utan större besvär och vi vände hem. På morgonen for en patrull på eftersök. Det visade sig att det rörde sig om en ko med kalv. Båda djuren var utan synliga och märkbara skador.

Margith var själv nära att köra på en älg nu i kväll. Mycket nära en ny viltolycka. Ta det försiktigt i trafiken!

Älgjakten lider mot sitt slut

Kallt ute gör att många tar sig en funderare om de ska släppa hundarna till helgen. Risken är att många hundar står och skäller i många timmar och får problem med halsen. Vi har den här hösten lyckas mycket väl med älgjakten.  Tänk att jag har inte organisera ett enda eftersök den här hösten. Det är lycka för en jaktledare. Vi har skjutit 23 kalvar och 24 vuxna. Intressant är att det är hundförare som skjutit mest av kalvarna medan passkyttarna fällt större delen av de vuxna. Nästa vecka skriver jag en summering av årets älgjakt.

Lång väntan på hundar

Det var några tappra jägare som var ut den här helgen. Tyvärr kunde jag inte vara med pga arbete här hemma. Under lördagen kunde jag höra att det var ståndskall i Haapasaari. Det var Kar-Eriks G:s och Alf-Götes hundar som skällde på en ko. Hundarna följde över Keräsjokiån när kon gick över. Tur att isen höll. Det blev en lång dag för Karl-Erik han fick fast hundarna vid niotiden på kvällen. Ännu längre fick Karl-Erik W vänta på sin hund. Han fick fast hunden först på söndag. Det verkar vara samma visa varje år den här tiden. Svårt att kalla in hundarna. Det blev ingen älg den här helgen. Nu är det en helg kvar och därefter gäller det att underhålla hundarnas goda kondition.