Vinterkyla och svaga isar
Två helger kvar av älgjakten och det har varit rejält kallt sista veckan. I morgon stannar jag hemma och jobbar med det som kommit efter under hösten. Vice jaktledarna får ta över tillsammans med Rolf i östra laget. Just nu är det stor fara för svaga isar i bäckar och åar. Eriks fick rädda sin stövare från att drunkna när hunden gick genom Keräsjokis is. Idag har det varit styckning av djuren som hängt i slakthuset.
Älgjakt och Stövar SM
Idag fick mina hundar vila, eller rättare sagt jag fick en lättare dag. Vi i västra laget fick ingen älg medan östra sköt en 4-taggare.
Min systerson Mikael Rönnberg har varit på Stövar-SM med finskstövaren Silja. Det gick riktigt bra, han kom på andraplats. Tävlingarna avgjordes i Söderhamn. Grattis Micke.
Första snön
Idag var det vitt i markerna, det hade snöat rejält under natten. Snöfallet fortsatte hela dagen. Margith och jag gick med Athena i Pörhönharju. Det tog ett bra tag innan Athena började söka ut. Hon fick upp älg nära Kattilasaari, tyvärr gick älgen över ån. Athena vände tillbaka och fick upp ny älg vid 7:ans pass. Vi gick på ståndet som verkade stå still. När vi var nära hade hon slutat skälla. Jag vet inte om hon hade fått en smäll av älgen i djupsnön för hon var rädd. Jag fick henne att gå på och hon följde älgen i drygt två kilometer även den här älgen gick över ån. Jag kopplade Athena vid tvåtiden.
Margiths jaktdag

Farkas och Margit vid kalven
Idag gick Margith och jag med Farkas. Vi visste att vi hade fullt med renar i området. När Farkas drog iväg med full fart var jag säker på att han var efter renar. När jag pejlade in en andra gång kunde jag se att han stod stilla förstod jag att han höll på med älg. Margith ringde hunden och vi hörde Farkas skälla. Nu gällde det för oss att runda så att vi skulle komma i rätt vind. Farkas skällde mycket bra i Ruotimaa. Margith fick gå på ståndet medan jag höll mig tätt efter. Vi kunde se att det rörde sig om ko med kalv. Margith kunde smyga fram till ståndet men kunde inte få skottläge. Jag rörde mig lite och älgarna for iväg. Farkas fick stopp på älgarna ca 250 meter från oss. Vi började efter ett tag att gå på, och Margith började åter smyga på ståndet. Hon var 20 meter från ståndet och fick vänta i ca 30 minuter innan hon fick läge och kunde skjuta kalven. Vilken lyckad jaktdag. Farkas var helt fantastisk idag och Margith gjorde allt rätt. Visst går det att komma på stånd fast det är kallföre.

Margith vid kalven
Fredagsstyckning
Fredag har blivit styckningsdag i vårt lag. Idag hade vi en tjur att dela i 22 delar. Vi var åtta man idag som tog oss an tjuren för att göra bästa möjliga arbete. Efter 2,5 timmar var vi klara.
I morgon är vi återigen ute i älgskogen. Väderprognoserna visar att det blir minusgrader och svag ostlig vind. Mitt på dagen förväntas det börja snöa. Vi har stora renhjordar som rör sig i markerna, det gör att vi hundförare har en extra utmaning när vi släpper våra hundar. Farkas är i tur som vanligt när det är lördag. Hittills har han inte varit efter renar. Jag hoppas att han fortsätter så. Lycka till i morgon alla jägare.