Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

Jakt

Att lära hunden

I kväll har jag varit på föreläsning om hur man lär jakthundar. Mattias Westerlund var föreläsare. Vi som var med fick mycket bra information om hur och varför hunden lär sig lydnad mm. Vissa steg måste göras för att få en användbar jakthund.  Genom att få en jakthund att lyda får man bättre kontakt med hunden , att kunna kontrollera hunden, att få hunden att veta vad som är förbjudet vilt samt att hunden inte blir ”jaktidiot”. En enkel sammanfattning av föreläsningen är att hunden ska förstå orden BRA och NEJ. Vill du veta mer om Mattias Westerlunds verksamhet gå in på  www.hundskolanvision.se

Utskälld älgko

Idag skällde Athena på en ko i drygt sex timmar. Karl-Eriks Ronja kom med två djur in på Aavakangas där jag och Margith gick med Athena. Athena tog vid och det var fast stånd direkt. Margith smög på ståndet och kunde konstatera att det var två vuxna. Jag kunde från mitt ställe se att det rörde sig om en stor ko och en kviga. Vi har nu bara kalvar att skjuta så kvigan fick gå. Kon och kvigan delade på sig och Athena fortsatte att skälla på kon. Kon gick  över Aavajoki och det blev fast stånd i tallplanteringen nära sockenrået. Efter en timme smög vi på ståndet och vi lyckades komma tio meter från älgen. Jag lyckades koppla Athena i kvällsmörkret. En mycket fin höstdag kryddad med bra ståndskall och med många skottillfällen.

Ko på 10 meter

Kon Athena skällde

Tjur för Tjorven.

Vi hade en vuxen kvar i västra laget när vi gick ut. I kojan på morgonen sa jag att idag tar vi tjuren och så blev det. Karl-Erik G kunde skjuta en tjur för Tjorven nära Långträsk. Samtidigt skällde Mikaels hund på älg nära Naartijärvi. Senare på eftermiddagen meddelade Mikael att hans hund hade skällt på en 18-taggare. Jag och Margith gick med Farkas på Hallavaara, tyvärr lyckades inte Farkas få upp älg. Hallavaara var helt tom på älg. Mitt på dagen hade inte östra fått någon älg.

Höstens jakt har varit mycket lyckosam. Vi i västra har skjutit åtta tjurar, fyra kor och fjorton kalvar. Östra laget har skjutit fyra kor, sju tjurar och åtta kalvar. Glädjande är att vi skjutit så många kalvar.

Envis hund

Problem med nätet gör att jag är lite sen med inlägg från helgens jakt. Två kalvar fick östra laget på söndag. Vi i västra lyckades inte med att få fällt någon älg. Men jag är mycket nöjd med arbetet som Farkas genomförde under lördagen. Två minuter efter släpp hade han uppe älg. Tyvärr han inte jag och Margith fram innan det blev fullt sken och drevet gick rakt in på Kukkolas marker. Vi hämtade hunden och började på nytt i samma område som vi startade på morgonen. Nytt upptag och bra ståndskall. Tyvärr började det med gångstånd och återigen gick drevet in på Kukkolas marker. Efter två timmar smög jag mig fram för att kalla in hunden. Farkas skällde på en stor ko och jag kom på 20 m när jag kallade in hunden. Jag släppte på nytt och hunden fortsatte att skälla. Nu var det inte lönt att kalla in, han kom inte. Jag stötte hårt och älgen for iväg med Farkas efter sig. Inom femhundra meter var det åter fast stånd. Klockan blev fyra när jag åter for iväg för att få in hunden. Tyvärr vägrade han komma fast jag var endast 15 meter från ståndet. Återigen stötte jag och drevet for över Aavajärvis norra spets. Jag vände hemåt i mörkret. Vid åttatiden fick jag signal på telefonen från hunden att han rört sig 100 meter från ståndplatsen. Fort in i bilen och iväg. Hunden fick jag in  kl 20.10 efter att han skällt på kon i 10 timmar. Bra jobbat Farkas.

Fredagsstyckning

Tack till Er alla som varje fredag ställer upp och sköter om styckningen. Idag var det riktigt fina bitar och kalvfärsen var ju helt fantastisk. I morgon ser det ut att bli plusgrader och västlig vind. Gäller att planera jakten rätt. Jag har planerat tre områden för helgens jakt. Med få passkyttar är det inte lätt att hitta dom rätta passen. I morgon är Farkas ute med mig och Margith. Vi har en vuxen att skjuta medan östra har två vuxna kvar på sin lott. Några kalvar har vi kvar.