Bessy 6 månader
Bessy blev 6 månader idag. Vi var ute med henne i kväll. När vi var på väg hem såg vi en älg på avstånd. Vi började röra oss mot älgen. Bessy kände tidigt att det var älg i markerna. På 150 meter såg vi att det var en stor tjur. Bessy upptäcke älgen och började dra efter när tjuren gav sig iväg. Då såg vi ytterligare en tjur. Bessy visar att hon är på god väg att bli en duktig älghund. Jag fick en ganska bra bild på tjuren trots avståndet och Bessys kämpande i kopplet.
Lyckat släpp
I kväll for jag och Margith ut med Farkas. Vi släppte vid Ruotimaa kl 18.33. Som vanlig är det full fart på Farkas. Vi var inte alls beredda på älg. Efter tio minuter ser vi Farkas på avstånd stanna till. Plötsligt ser vi älgen. Mycket försiktigt rör sig Farkas mot älgen. Roligt att se hur lugnt han går mot älgen. Troligen hade älgen hört oss och rusar iväg med Farkas tyst efter. Älgen passerar oss och vi ser att det är en tjur med ca 6 pinnar. Vi pejlar in hunden och ser att han är 1 km bort och gått över Aavajoki. Kort därefter vänder älgen tillbaka.
Farkas börjar skälla 300 meter från upptagsplatsen. Ståndet rör sig mot Marjakangas och över vägen mot Kalavaara. Vid Hirvijärvi ser vi ståndet. Vi ser att det är två tjurar han skäller på. Älgarna rör sig sakta mot Aavajärvi. Vid niotiden har vi tillbaka Farkas. Det ser ut som om Farkas kommer att fortsätta på samma sätt som tidigare år.
Arbetsdagar
Nästa helg har vi två arbetsdagar. Förhoppningsvis känner sig alla manade att delta. Det gäller gemensamma arbetsuppgifter. Passröjning och torn ska fixas vid andra tillfällen.
Nästa helg kommer jag att vara ute och kolla till pass och torn. Torn som börjar var osäkra ska bytas ut. Väl röjda skjutgator är ett måste för säkra skott. Är det någon som på något sätt inte hinner eller kan fixa till passen ska detta meddelas till mig.
Spårat älg
Jag har under två kvällar varit ute med Bessy. Hon har fina anlag att spåra älg. Vid första tillfället lyckades hon mycket väl spåra fram till älglegor. Vid andra tillfället gick jag med henne på spår efter ko och två kalvar. Jag hade sett djuren tre timmar tidigare. Hon fick direkt vittring av spåren och följde helt perfekt. Hon gick över en bäck med massor av hallonris. Jag var tvungen att avbryta innan hon blev för trött. Hon var inte alls intresserad av att sluta spåra utan gnällde och ville fortsätta. Det syns på henne hur engagerad hon blir när hon får känning av älg.
I dag har vi varit på Nolia-mässan i Piteå. Roligt att gå runt och titta på allt som visas. Jag köpte nya kängor så nu är det bara att gå in kängorna innan jakten. Jag hade även tänkt köpa eftersökshalsband. Tyvärr hittade jag inte ett sådant som jag är ute efter. I morgon åker vi och hälsar på Ingela och hennes Siberian Huskyvalpar.
Eftersöksutbildning
Under helgen har jag varit på eftersöksutbildning. På söndag genomförde vi anlagstest/spårprov med våra hundar. Farkas gjorde ett klockrent arbete. Han spårade fram till älgklöven utan att missa en enda gång. Läs mer på sidan eftersök.
I kväll har jag varit ute med Bessy. Hon har spårat älgspår fram till legor. Hon visar mycket fina anlag. Mina förhoppningar stärks varje gång jag är ute med henne.


