Drygt en månad kvar.
Nu har jag avverkat två arbetsdagar efter semestern. Allt känns som vanligt och man tänker knappt att man varit ledig i fem veckor. Det är nu hög tid att börja planera årets älgjakt. Tiden går snabbt och om drygt en månad är vi åter i älgskogen. På lördag och söndag är jag på eftersöksutbildning. Förhoppningsvis får vi två givande dagar. På söndag har vi med oss hundarna. Jag tar med mig Farkas. Det blir intressant att se hur han klarar av uppdraget.
Sista semesterveckan
Tre dagar kvar av årets sommarsemester. Jag har haft fina veckor i Kattilasaari och i Storsien. Mycket tid har gått åt till vallskörden. Regnandet gjorde att skörden drog ut på tiden. Bessy har fått ta en hel del av min tid. Löpträningen med Farkas är igång. Han har fantastisk förmåga att hålla konditionen. Med lätta steg travar han långa löppass. Det känns lite vemodigt att inte träna med Athena. Men så är det ju alltid. Jakthundens tid är kort. Men Athena har verkligen fått jaga. Nu är det tid för pension.
Semester i Storsien
Nu är vi i Storsien under ett par veckor. Varje dag gör vi en eller flera promenader med Bessy. Här har vi fina möjligheter att träna henne. Just nu verkar det vara lite älg i markerna. En stor fördel är att det även är få renar som vistas i Storsien. Nu varierar vädret och regnet hänger i luften. Myggorna trivs och följer gärna med på våra skogspromenader. Bessy hade en hel del besvär av myggen härom kvällen när vi var ute.
Nu har vi varit två gånger på skjutbanan. Det har gått bra med skyttet. Banan är öppen varje tisdag från kl 17.00 − 19.00. I augusti kommer banan att hållas öppen även torsdagar samma tid. Jag vill påminna alla i jaktlaget att kolla vapnet. Besök banan vid några tillfällen och skjut ett flertal serier. Övning ger färdighet som det heter.
Farkas
Fantastiska Farkas är en hund som jag verkligen trivs med. Det är något speciellt med honom. Han är nu i fin form och har blivit riktigt ståtlig. Han har enormt lätt att hålla bra kondition. Jag börjar nu cykelträningen. Det blir bara Farkas som kommer att tränas eftersom Athena har gått i pension.
Älgbanan öppnas
Vädret är inte det bästa här i Kattilasaari. Nu har det regnat under mina två första semesterdagar. Nästa tisdag öppnas älgbanan så nu gäller det att se över vapnet och skjuta in den med övningsammunition. Vi får hoppas att allt fler jägare kommer och övningsskjuter. Det gäller att få in skyttekänslan och bli vän med vapnet. Avfyrning är av avgörande betydelse för bra skott. Tyvärr är det många som tror att det räcker med en eller två serier. Det är helt oansvarigt att sen gå ut och börja jaga vårt största vilt. Jag har anmält mig på eftersöksutbildning 3-4 augusti. Det krävs åtta anmälningar för att utbildningen ska genomföras.

