Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

Midsommar

Bessy blev fyra månader på midsommardagen. Vi har haft hela familjen samlad hemma hos oss. Våra småungar har haft en rolig midsommar tillsammans. Vädret har varit helt perfekt. Vi har kunnat inta alla måltider utomhus. Jag var tillsammans med Wilma på ”äventyr”.  Helgen har jag avslutat med en snabb promenad till Hirvijärvi med Bessy. Hon simmade och trivdes i vattnet.

Julia, Hampus och Wilma

Bessy simmar

Inte så lätt

Wilma på äventyr

 

 

Mer älgar synliga

Nu är det allt fler älgar som visar sig på öppna ställen. Nu i kväll såg jag en älg vid Karhuvaara som betade på en av vallarna. Från en sträng vinter med svårt att få foder har markerna förändras till ett överflöd av mat för viltet. Det växer enormt bra just nu. Allt grönskar och det ser ut att bli ett fint bärår. Årets jakt och älgobs kommer att bli mycket intressant att följa. Då  får vi en bild av hur älgarna klarat vintern och hur kalvtillgången kommer att vara. Jag är i viss mån orolig att vintern tagit hårt på stammen. Hoppas verkligen att jag har fel.

Älgkviga

Viltåkern

I kväll var jag och sådde in viltåkern. Det kan tyckas att det är sent att så in viltåkern midsommarveckan men så är det inte. Viltåker ska komma igång senare för att på hösten ge frodigt gräs. Jag har bearbetat åkern enbart med harv eftersom jag plöjt marken i två år i rad.

Harvning av viltåker

Hundgård

I dag har vi varit till Storsien. En hel del tid gick åt att sitta på gräsklipparen. Men det viktigaste jobbet var att sätta upp hundgården. Det som är kvar är att ordna ett hundhus i gamla stallet. På hemvägen såg vi en älgko vid Hallaoja. Hon hade ingen kalv men kan ju vara sen med kalvningen.

Hundgården i Storsien

 

 

 

Första kontakten

I kväll var vi och gick vid Aavajoki Vi fick se en älgtjur som betade vid bäcken. Skogspromenaderna får en extra krydda när man ser djur. Bessy visade intresse för spåren när vi kom till platsen efter att älgen gett sig iväg. Skogsvanan kommer allt mer och man ser hur bra hon trivs i markerna.

Älgtjur vid Aavajoki

 

Bessy känner av älgspår