Midsommar
Bessy blev fyra månader på midsommardagen. Vi har haft hela familjen samlad hemma hos oss. Våra småungar har haft en rolig midsommar tillsammans. Vädret har varit helt perfekt. Vi har kunnat inta alla måltider utomhus. Jag var tillsammans med Wilma på ”äventyr”. Helgen har jag avslutat med en snabb promenad till Hirvijärvi med Bessy. Hon simmade och trivdes i vattnet.
Mer älgar synliga
Nu är det allt fler älgar som visar sig på öppna ställen. Nu i kväll såg jag en älg vid Karhuvaara som betade på en av vallarna. Från en sträng vinter med svårt att få foder har markerna förändras till ett överflöd av mat för viltet. Det växer enormt bra just nu. Allt grönskar och det ser ut att bli ett fint bärår. Årets jakt och älgobs kommer att bli mycket intressant att följa. Då får vi en bild av hur älgarna klarat vintern och hur kalvtillgången kommer att vara. Jag är i viss mån orolig att vintern tagit hårt på stammen. Hoppas verkligen att jag har fel.
Hundgård
I dag har vi varit till Storsien. En hel del tid gick åt att sitta på gräsklipparen. Men det viktigaste jobbet var att sätta upp hundgården. Det som är kvar är att ordna ett hundhus i gamla stallet. På hemvägen såg vi en älgko vid Hallaoja. Hon hade ingen kalv men kan ju vara sen med kalvningen.
Första kontakten
I kväll var vi och gick vid Aavajoki Vi fick se en älgtjur som betade vid bäcken. Skogspromenaderna får en extra krydda när man ser djur. Bessy visade intresse för spåren när vi kom till platsen efter att älgen gett sig iväg. Skogsvanan kommer allt mer och man ser hur bra hon trivs i markerna.








