Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

Älgar och orrtupp

Älgko i Naartjärvi

Älgtjur i Aavajärvi

Orrtupp vid Hallavaara

Lövsångare

Lyckades få en bra bild på en Lövsångare

Lövsångare

Mager älg

I går kväll såg jag den här älgen. Här är ett bevis på att vintern varit hård för våra älgar. Älgen är mager. Först trodde jag att det var en fjolårskalv. Men sen såg jag att det rörde sig om en vuxen älg, minst en tvååring. Nu grönskar naturen och frodiga växter ger djuren möjlighet att snabbt återhämta sig. På kort tid har allt blivit grönt. Vi har gott om harar. Varje dag till och från jobbet är det harar som i flertal korsar vägen.

Mager älg

Underbara vårkvällar är som gjorda för promenader med hundarna. Vi tar endast kortare turer i maklig takt när Bessy är med för att inte belasta henne för hårt. Naturen håller på att grönska och fåglarna är ivriga med bobyggen. Göken som återkommer varje år till oss lockar på honan. Vi har ett par rävar som stryker omkring i byn och honan har nog ett gryt nära ån. Keräsjokisåns bävrar arbetar aktivt med att fälla aspar. Jag såg spår efter älg en bit från vårt hus. Jag anar att det är kon som är tillbaka för att få sina kalvar mitt i byn nära ån.

Bessy vilar

Bäverjobb

Göken

 

 

Skogen verkar vara rätta elementet för Bessy. Allt verkar vara intressant för henne, stora stenar, stubbar och hon verkligen trivs i skogen. Vi var på Niskanvaara och där har älgarna varit under vintern. Mårdhundfällan vid ån har vårfloden tagit. Märkligt att mårdhundgänget inte vetat att Keräsjoki har kraftfull vårflod med högt vattenstånd. En fin fälla är nu delvis på väg mot havet.

Bessy i skogen

Mårdhundfälla?