Vi har haft hundarna ut på kvällspromenad. Roligt att se hur väl Bessy fungerar tillsammans med Athena och Farkas. Bessy får slita i Farkas utan att han säger till. Hundarna kände att det var älg mot viltåkern och vill dra iväg på uppdrag. Jag får sätta igång att cykelträna Farkas. Athenas besvär med leder gör att hon får bara gå lugna promenader. Just nu är det Bessy som får mest uppmärksamhet.
Styrelsemöte
Jaktlagets styrelse samlades hos oss i går. Mycket roligt att träffas så här på vårkanten och planera inför jakten. Ja, visst blev det lite annat snack som sig bör när jägare träffas. En hel del arbeten ska göras vid slakthuset. Arbetet med viltåkrar måste komma igång i god tid. Jag kommer att beställa frön. Vi planerar att så in åkrarna med vallfröblandning. Viltvårdsprojektet med Mattila och Övre Vojakkala fortsätter. Massvis med holkar har tillverkats.
Idag har jag och Olov hållit på med vedkapning. Vi kapade ca 14 m3 torr björkved. Efter middagen åkte Catrin till Luleå med småhundarna. Jag och Margit har varit och övningskjutit. Skyttet gick bra. Avfyrningen känns helt perfekt. I morgon åker Margith till Boden och tävlar i fältskytte. Det är kretsmästerskap i vapengrupp C. På kvällen har jag varit ute med Bessy. Jag försöker ta henne på olika ställen och hon trivs att vara ute med mig. Jag fick några fina bilder på Sångsvanar.
Modiga Bessy
Äntligen fredag och hemma från jobbet. Jag har varit på promenad med Bessy. Det är roligt att se hur lätt hon anpassar sig i nya miljöer. Jag var med henne på en åker som svämmade över där vattnet forsade fram. Utan vidare sprang hon i det 10 cm djupa vattnet. Hon tyckte det var kul att leka i vattnet. Mats Å stannade och hälsade på valpen. Han tycket att Bessy har ett bra psyke. Visst är det kul att valpen direkt vågar hälsa på folk utan att vara blyg och försiktig. Mats var nära att köra på råbocken vid bron. När vi passerade platsen kände Bessy av rådjursspåret.
Bessy och Boy
Tack Björn för den fina bilden på Sörbyåsens Boy och tack Jonny för bilden på Fabbe. Bessy är nu 11 veckor och allt går bra med henne. Visst blir det livat här hemma när hon sätter igång. Men hon vilar bra mellan varven och är mycket självständig. Valptiden är många gånger jobbig. Att under tre veckor vara ute varje natt kan göra att man känner sig lite extra trött vissa dagar. Men det känns inte jobbigt eftersom det är så roligt att se en valp utvecklas. Bessy har lätt för att lära sig. Hon kommer redan på inkallning utan att jag gjort något extra. Jag är bara konsekvent med att använda samma inkallningsord.







