Vid sidan om

Arkiv

Kategorier

Kontaktuppgifter

bertil@segerlund.net

Råbock

Vi har varit i gropen och övningsskjutit på fälttavlor. Det gick mycket bra. Vi gjorde en sväng och spanade efter djur. Vi fick se en fin råbock. Avståndet var 200 meter så bilden blev inte så skarp.

Råbock

 

Kvällspromenad

Jämtarna

Catrin fotade hundarna under kvällspromenaden. Det här är hundar som trivs. Lilla Bessy har fått komma in i gänget på ett mycket bra sätt.

Rökt kött

Jag har rökt älgkött i går. Nu på morgonen vacuumförpackade jag 6 kg rökt kött. Rökningen tog 14 timmar. Köttet har jag torrsaltat och haft det i kylen i 3,5 dygn. Dagen innan rökning torkar jag köttet väl och innan rökning ska köttet vara i rumstemperatur.

Vi har en rävtik som vandrar på nätterna runt  gårdarna. I natt när jag var ute med Bessy kom räven efter vägen mot oss. Vi stod på gården. Hon kom på  fem meter innan hon fick syn på oss. Bessy blev vaksam och lite rädd. Jag tror det sitter inne i små valpar att rävar kan vara farliga.

 

Rökeriet

Rökt älgkött, vacuumförpackat

Rävtiken

Bessy 10 veckor

Bessy

Gräsand

Lyftande gräsand

Honan har anslutit

Jag såg  en Blå kärrhök men han inte få upp kameran i tid. Absolut en av mina favoritfåglar. Det ser mäktigt ut när den på låg höjd glider fram. Vingspannet är drygt 100 cm.